۰۴۱ - ۳۶۶۸۰۹۲۵ || ساعات تماس: ۱۰ الی ۲۱

راهکارهای میزبانی وب و دامنه

نوشته‌ی RezaFH
  • 2017/11/28
  • آموزش

انواع سرویس های هاستینگ یا Web Hosting

انواع سرویس های هاستینگ یا Web Hosting

در این مطلب می خواهیم به بررسی انواع سرویس های هاستینگ یا Web Hosting بپردازیم. با سایت تخصصی میزبان ورپرس همراه باشید.

مطلب مرتبط : نحوه اتصال نام دامنه به یک حساب هاستینگ یا یک سرور

همان طور که همه ما می دانیم ، هاست ، ستون فقرات یک سایت محسوب می شود. یک بنیان برای  سایت یا بلاگ شما. هیچ کس نمی تواند بدون داشتن یک بنیان قوی ، رویای ساخت آسمانخراش را در سر داشته باشد. به طور مثال هیچ کس بدون داشتن یک هاستینگ قابل اعتماد ، نمی تواند خیال طراحی سایت یا بلاگ محبوب و موفق را در سر بپروراند.

هر چقدر که تجارت شما گسترش بیشتری داشته باشد و بخواهید برای آن سایت تهیه کنید نیازهای شما برای اینکه یک فضای هاستینگ مناسب با تجارت خود پیدا کنید افزایش می یابد و در اینجاست که با انواع و اقسام سرویس های هاستینگ یا Web Hosting مواجه می شوید که انتخاب را ممکن است برای شما دشوار کند و از طرفی پیچیدگی های کار با بالا ببرد. اگر در بدو راه اندازی یک سایت بسیار ساده هستید شما می توانید با هزینه ای بسیار اندک بصورت سالیانه یا ماهیانه سایت خود را در اینترنت هاستینگ کنید اما اگر سایت شما دائما رو به رشد است این روش فقط چند ماه می تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. بصورت کلی سرویس های هاستینگ یا Web Hosting به هفت گروه اصلی طبقه بندی می شوند که دقیقا متناسب با نیازهای هر سایتی در اینترنت طراحی شده است و طبیعتا نیاز شما بصورت کلی در یکی از این هفت گروه قرار دارد. امروز قرار است در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران تفاوت این هفت گروه را بررسی کنیم ، این هفت گروه به فضاهای هاستینگ اشتراکی یا Shared Hosting ، هاستینگ از نوع خرده فروشی یا Reseller Hosting ، هاستینگ Cloud یا Grid ، هاستینگ سرورهای مجازی خصوصی یا VPS ، هاستینگ اختصاصی یا Dedicated ، هاستینگ Colocation و سلف سرویس گفته می شود که در ادامه هر کدام از این سرویس ها را بصورت جداگانه برای شما تشریح خواهیم کرد.

۱- فضای هاستینگ اشتراکی یا Shared Hosting

فضای هاستینگ اشتراکی یا Shared Hosting دقیقا همان چیزی است که از نامش هم پیداست. سایت شما بر روی سروری هاستینگ می شود که بر روی ان سایت های دیگری نیز هاستینگ می شوند. تنها مزیت استفاده از فضاهای هاستینگ اشتراکی ارزان بودن و به صرفه بودن آنها است. شما ممکن است برای فضای هاستینگ سایت خود در طی یکسال فقط ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان هزینه کنید اما این را نیز باید در نظر داشته باشید که هر چقدر هم که وب سرور مورد نظر قوی باشد همه قدرت سرویس دهی بین سایت های موجود در آن بصورت مشترک مورد استفاده قرار می گیرد. بزرگترین عیبی که در فضاهای هاستینگ اشتراکی وجود دارد این است که شما ممکن است قربانی استفاده بیشتر سایت های دیگر موجود در همان Host از منایع سرور شوید. وجود یک سایت محبوب تر و پر بازدیدتر باعث می شود که این سایت منابع بیشتری را به خود اختصاص دهد و در نتیجه سایت شما نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

از طرف دیگر اگر سایت شما یک سایت پربازدید باشد ممکن است سرویس خوبی دریافت کند اما این در ازای گرفتن منابع از سایت های دیگر امکان پذیر است. Shared Hosting فقط زمانی خوب است که سایت شما به ندرت بازدید دارد و یا ترافیک زیادی ندارد ، به نوعی اگر واقعا تازه کار هستید و می خواهید اولین تجربه هاستینگ را داشته باشید از این سرویس استفاده کنید. هیچوقت فراموش نمی کنم که در سالهای ابتدایی که دامنه itpro.ir را ثبت کرده بودم ، از هر نرم افزار رایگانی برای راه اندازی سایت استفاده کردم و چون هزینه برای من بسیار مهم بود از همین هاست های اشتراکی استفاده می کردم . بعضا شما هاست های اشتراکی را پیدا می کنید که بصورت رایگان فضایی را به شما اختصاص می دهند اما در نهایت فقط و فقط برای شروع کار مناسب هستند.

۲- هاستینگ خرده فروشی یا Reseller Hosting

معمولا سرویس دهندگان فضاهای هاستینگ اشتراکی یا Shared Hosting خودشان بصورت مستقیم فضاها را به کاربران نمی فروشند بلکه آنها را بصورت یک پنل مدیریتی در اختیار یک سری خرده فروش یا Reseller قرار می دهند و این Reseller ها هستند که کاربران را جذب و به آنها سرویس دهی می کنند. دقیقا چیزی مثل کلی فروشی و جزئی فروشی ، کارخانه بصورت مستقیم محصول را به دست مشتری نمی رساند بلکه از طریق شرکت های واسط آنها را در اختیار سوپر مارکت ها قرار می دهد تا مردم از آن استفاده کنند. اینگونه فضاهای Hosting در بیشتر موارد از همینShared Hosting ها هستند که در قالب یک سری بسته های هاستینگ با ابزارهای مدیریتی در اختیار خرده فروش ها قرار می گیرند. تفاوت اصلی آنها با Shared Hosting در این است که در Shared Hosting شما نمی توانید فضا را در اختیار کاربران دیگر قرار دهید اما در Reseller Hosting شما ابزارهای مدیریتی در اختیار دارید که می توانید به کاربرانی که از شما خرید می کنند فضا و امکانات لازم را بصورت زمانبندی شده و منظم ارائه دهید. در واقع شما مدیریت های فنی بیشتری رو فضای هاستینگ خود دارید. نرم افزارهای خاصی برای مدیریت اکانت های کاربرانی که از Reseller ها خرید می کنند وجود دارد که از نمونه آنها می توان به Web Host Manager یا WHM اشاره کرد ، با وجود چنین نرم افزاری یک Reseller Hosting می تواند فاکتورهای کاربران ، امکانات اضافه تر و بسیاری دیگر از امکانات را در اختیار کاربرانش قرار دهد ، بعضا یک Reseller Hosting می تواند امکانات زیر را در اختیار کاربرانش قرار دهد :

  • قالب های رایگان سایت
  • پشتیبانی فنی بهتر از فضای هاستینگ
  • اسامی اختصاصی برای سرورها
  • تعداد ایمیل و یا Database های بیشتر و ….

 

برای راه اندازی یک سرویس هاستینگ شما به سرور و دانش فنی و هزینه های تقریبا زیادی دارید اما اکثر سرویس های هاستینگی که در ایران مشاهده می کند از همین نوع هستند. در چنین شرایطی مثلا من به عنوان مدیر کل انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران تصمیم می گیرم که فضای هاستینگ Reseller Hosting ارائه بدهم ، با یک Datacenter در خارج از کشور که دارای امکان Reseller Hosting است تماس می گیرم ، هزینه اجاره یک یا چند ساله سرویس را به آنها پرداخت می کنم و آنها به من یک پنل مدیریتی می دهند که می توانم از این به بعد به کاربران بصورت مستقیم و حتی با نام تجاری انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران محصولاتم را به فروش برسانم. طبیعی است که هزینه استفاده از چنین سرویسی به نسبت بیشتر از سرویس های Shared Hosting معمولی است و شما می توانید از چنین روشی برای درآمد زایی استفاده کنید. با توجه به اینکه Reseller Hosting ها را بیشتر باید از خارج از کشور تهیه کنیم بنابراین تقریبا بین ۲۰ تا ۵۰ دلار در ماه هزینه اجاره کردن این نوع سرویس می باشد.

۳- فضای هاستینگ Cloud یا Grid

تکنولوژی استفاده از ساختار Cloud Computing و Grid Computing یک تکنیک هاستینگ جدید به شمار می رود که در این تکنیک بعضا ده ها یا شاید صدها عدد سرور با هم دیگر بصورت همزمان کار می کنند و سرویس دهی می کنند اما از نظر کاربرانی که از این سرویس ها استفاده می کنند فقط یک سرور دیده می شوند. ایده طراحی چنین زیرساختی این بوده است که با استفاده از این روش ، مدیران هاستینگ براحتی می توانند بدون اینکه کاربر متوجه شود ، در صورت کمبود منابع ، به این زیرساخت سرورها و منابع سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز را اضافه کنند و فضای Cloud و Grid خود را بزرگتر کنند. یکی از ویژگی های بسیار جالب و منحصر به سرویس های Cloud Computing و Grid Computing این است که شما هزینه ها را می توانید بر اساس هاست استفاده از منابع در این زیرساخت پرداخت کنید ، یعنی اینکه هر که بامش بیش .. برفش بیشتر … در این نوع سرویس ها بسته هایی ارائه می شوند که در انگلیسی به عنوان Pay What You User به معنی به اندازه ای که مصرف می کنید پرداخت کنید است. در خصوص قیمت نمی خواهیم صحبت کنیم اما بدانید که طبیعتا با وجود چنین بسته هایی شما برای پهنای باند ، CPU ، RAM و سایر منابع مورد نیاز مبلغ بیشتری را خواهید پرداخت. امروزه با گسترش تکنولوژی های Cloud Computing در ایران نیز مراکز داده ای وجود دارند که چنین سرویس هایی را ارائه می دهند. بد نیست تا اینجا که این مطلب را مطالعه کرده اید نگاهی هم به تفاوت های بین Public Cloud و Private Cloud بیاندازید.

منبع : www.website.com