۰۴۱ - ۳۶۶۸۰۹۲۵ || ساعات تماس: ۱۰ الی ۲۱

راهکارهای میزبانی وب و دامنه

نوشته‌ی Hosein
  • 2020/05/25
  • آموزش وردپرس, عمومی

وردپرس چیست؟ هر آنچه باید درباره وردپرس بدانید

در سال‌های ابتدایی پیدایش وب‌سایت‌ها، اگر فردی می‌خواست سایت خود را تأسیس کند، باید حتماً برنامه نویسی را فرامی‌گرفت و یا برای پیاده‌سازی سایت خود به برنامه‌نویسان متخصص این حوزه مراجعه می‌نمود. این پایان کار نبود و عمده افراد مبتدی، برای مدیریت سایت خود هم با مشکل مواجه می‌شدند.

طراحی سایت و یادگیری زبان های برنامه نویسی کار ساده‌ای نیست و باید تمام‌وقت خود را برای دیدن آموزش های این موضوع بگذارید و چندین سال تجربه در این زمینه کسب کنید تا بتوانید سایتی با ظاهر و پنل مدیریت پیشرفته طراحی کنید.

البته می‌توانید سایت و یا فروشگاه اینترنتی مدنظر خود را در قالب یک پروژه به کسی که برنامه نویسی را یاد دارد بسپارید تا تمامی کار‌ها را برای شما انجام دهد اما این روش هزینه زیادی را برای شما خواهد داشت که شاید هرکسی نتواند این بودجه را برای طراحی فروشگاه و یا سایت تأمین کند.

بعد از گذشت چند سال و با پیشرفت تکنولوژی، نرم‌افزارهای در زمینه طراحی سایت بدون دانش برنامه نویسی ایجاد شدند که کار را برای طراحان وب ساده کردند. یکی از این نرم‌افزارها سیستم مدیریت محتوای وردپرس است که شما بدون نیاز به دانش یک خط کد نویسی، می‌توانید سایت و یا فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد کنید.

 

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

وردپرس یک نرم‌افزار تحت وب برای طراحی و ایجاد وبلاگ و وب‌سایت است که می‌توانید بدون نیاز به کد نویسی سایت خود را بر بستر اینترنت پیاده‌سازی کنید. کار با این سیستم مدیریت محتوا ساده است و برای طراحی هر نوع وب‌سایتی هم مناسب است.

 

 

وردپرس در سال ۲۰۰۳ توسط مت مولنگ بنیان‌گذاری شد. این سیستم در اوایل کار مشکلات زیادی داشت؛ اما پس  از گذشت زمان و ارائه آپدیت‌های منظم، مشکلات به‌تدریج رفع شدند و اکنون کاربران زیادی از وردپرس استفاده می‌کنند. امروزه سیستم‌های مدیریت محتوای دیگری هم ایجاد شده‌اند که یکی از معروف‌ترین‌ آن‌ها، جوملا است. این سیستم‌ها هم کاربران خاص خود را دارند، اما شاید هیچ‌کدام از آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند به جایگاه وردپرس برسند.

وردپرس که یک پلتفرم متن‌بازاست، بر پایه زبان برنامه نویسی php طراحی شده که از امنیت بالایی برخوردار است.

 

پشتیبانی از زبان های مختلف

خوشبختانه وردپرس از اکثر زبان های دنیا پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید با هر زبانی سایت خود را طراحی کنید، وردپرس به زبان فارسی هم ترجمه شده است و می‌توانید سایت خود را به‌سادگی مدیریت کرده، هرگونه پست یا برگه‌ای  بسازید و یا می‌توانید محصولات خود را برای فروش با واحد پول رایج ایران قرار دهید.

 

استفاده کاملاً رایگان

این سیستم کاملاً رایگان سایت و می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای سایت خود را با این سیستم پیاده‌سازی کنید. برای دانلود این پلتفرم می‌توانید به سایت وردپرس با آدرس اینترنتی wordpress.org مراجعه کنید و یا اگر می‌خواهید نسخه فارسی وردپرس را دانلود کنید می‌توانید به آدرس fa.wordpress.com مراجعه کنید و آخرین نسخه آن را دانلود کرده و در هاست خود و یا لوکال هاست خود نصب کنید.

 

عدم نیاز به یادگیری کدنویسی

استفاده از وردپرس به هیچ‌گونه دانش کدنویسی نیاز ندارد و می‌توانید با استفاده از قالب های آماده، سایت خود را اجرا کنید و با استفاده از افزونه های رایگان و غیررایگان موجود در مخزن وردپرس، امکاناتی که می‌خواهید را به سایت خود اضافه کنید. البته برای طراحی قالب های اختصاصی باید به برنامه نویسی مسلط باشید تا بتوانید یک قالب با ساختاری که مدنظر دارید طراحی و اجرا کنید و یا کلا این موضوع را با پرداخت هزینه به اهل آن بسپارید.

امکان ایجاد نامحدود پست و برگه

پست‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر سایت است، شما با ایجاد هر سایت یا وبلاگ با وردپرس می‌توانید به‌صورت نامحدود پست ایجاد کنید و مطالبی را با مخاطبین به اشتراک بگذارید و یا به‌صورت نامحدود برگه‌هایی را ایجاد کرده تا خدمات خود را در معرض نمایش قرار دهید.

 

قالب های رایگان متعدد

همان‌طور که گفته شد با وردپرس می‌توانید هر نوع سایتی را اجرا کنید، به این دلیل که وردپرس هزاران قالب رایگان در مخزن خود جای داده است که می‌توانید آن‌ها را خیلی ساده در سایت خود نصب نمایید. در تمامی موضوعات هم قالب رایگان وردپرس در مخزن وجود دارد و قابل استفاده هستند.

این قالب‌ها با بروزرسانی‌های معمولا منظم ارائه می‌شوند و با گذشت زمان تیم طراح هر قالب نسخه جدید آن را ارائه خواهد داد که می‌توانید آن را به‌صورت خودکار با چند کلیک به‌روزرسانی کنید و از ویژگی‌های جدید قالب استفاده نمایید. برای نصب قالب‌ها می‌توانید به آدرس اینترنتی wordpress.org/themes مراجعه کرده و قالب مورد نظر خود را انتخاب کنید، بعد از انتخاب قالب می‌توانید آن را دانلود کنید و از بخش “نمایش” و بعد “افزودن پوسته” آن را در سایت خود اضافه کرده و استفاده نمایید.

 

دنیایی از افزونه های کاربردی

شاید بتوان گفت که افزونه‌ها مهم‌ترین بخش هر سایت وردپرس هستند. در مخزن وردپرس افزونه های فراوانی وجود دارد که به‌صورت رایگان قابل استفاده هستند، این افزونه هارا می‌توانید همانند قالب‌ها نصب نموده و از آن‌ها استفاده کنید. افزونه‌ها به شما کمک می‌کنند که در سریع‌ترین زمان بهترین قابلیت‌ها را به سایت خود اضافه نمایید.

برای اکثر قابلیت‌های موردنیاز در هر سایت وردپرس می‌توانید از افزونه‌ها استفاده کنید و آن قابلیت را در سایت خود اضافه کنید. برای استفاده از افزونه می‌توانید از قسمت “افزونه‌ها” و بعد “افزودن” هر افزونه‌ای که نیاز دارید را انتخاب کنید و بعد از نصب افزونه کافی است که آن را فعال کنید تا در سایت شما شروع به فعالیت کند.

شما در نصب افزونه محدود نیستید و می‌توانید هرچند افزونه که نیاز دارید را در سایت خود استفاده کنید؛ اما بهتر است که افزونه های سایت شما بیش از حد زیاد نشوند، با زیاد شدن افزونه سرعت سایت شما کاهش می‌یابد و فضای هاست شما نیز اشغال می‌شود.

 

امنیت بالا

اکثر افراد که در ابتدای کار می‌خواهند از وردپرس استفاده کنند، تصور این را دارند که وردپرس امن نیست و نمی‌توان به امنیت وردپرس اعتماد کرد، اما این تصور کاملاً غلط است بلکه وردپرس از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و همیشه در تلاش است روز به روز بر امنیت خود بیافزاید. در حال حاضر تیم پشتیبان وردپرس تمامی نقاط امنیتی را بررسی کرده و آن‌ها را در مقابل حمله هکرها امن کرده است.

 

 

با این وجود باز هم می‌توانید از افزونه هایی که امنیت سایت شما را بیشتر می‌کنند، استفاده کنید. چند افزونه رایگان امنیتی قدرتمند در وردپرس وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تمامی راه‌ها را برای نفوذ حمله هکرها ببندید. در ادامه به اختصار آن‌ها را معرفی می‌نماییم.

افزونه های امنیتی وردپرس

افزونه های غیررایگان زیادی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها می‌توانید امنیت سایت خود را به‌خوبی تأمین کنید؛ اما  آن‌چه که در ادامه خواهید خواند، افزونه های رایگان مختص به این کار هستند که استفاده از ان‌ها نیاز شما در زمینه امنیت را برآورده خواهد کرد.

افزونه Wordfence Security: این افزونه به‌عنوان یکی از بهترین افزونه های امنیتی وردپرس شناخته می‌شود که تاکنون بیش از ۲ میلیون نصب موفق از مخزن وردپرس داشته است. البته این افزونه یک نسخه حرفه‌ای هم دارد که کارایی‌های بیشتری نسبت به نسخه رایگان دارد.

افزونه: ithemes security با استفاده از نسخه رایگان این افزونه هم می‌توانید امنیت وب‌سایت خود را تأمین کنید، این افزونه تاکنون توانسته بیش از ۹۰۰ هزار کاربر به خود جذب کند. برای استفاده از این افزونه می‌توانید به مخزن وردپرس مراجعه کنید و با جستجو نام افزونه آن را نصب و فعال کنید.

افزونه sucuri security:  این افزونه امنیتی می‌تواند سایت شمارا در بهترین وضعیت امنیتی قرار دهد، با استفاده از این افزونه می‌توانید قالب‌ها، فایل، تصاویر و یا افزونه های ویروسی را شناسایی کنید و سریعاً از سایت خود پاک نمایید، اگر می‌خواهید بیشتر با این افزونه امنیتی آشنا شوید و تنظیمات این افزونه را به‌خوبی انجام دهید می‌توانید مقاله  (افزایش امنیت وردپرس با استفاده از افزونه امنیتیsucuri security) را در وبلاگ میزبان وردپرس مطالعه کنید.

 

فراگیر بودن وردپرس

وردپرس در مدت زمان کوتاهی در ایران فراگیر شد. اکثر افراد طراح وب با وردپرس آشنا هستند، اگر می‌خواهید تمام مباحث وردپرس را یاد بگیرید منابع خوبی به زبان فارسی برای این کار وجود دارد و بعضی از شرکت‌ها به صورت تخصصی در زمینه آموزش وردپرس فعالیت داشته و خدمات ارائه می‌دهند.

یکی از مزیت‌های فراگیر بودن آموزش های وردپرس این است که در سیستم مدیریتی وردپرس به هر مشکلی بر بخورید می‌توانید با استفاده منابع آموزشی آن‌ها را رفع نمایی.

 

امکان ایجاد فروشگاه اینترنتی

همان‌طور که گفته شد با وردپرس می‌توانید وب‌سایت های حرفه و یا وبلاگ طراحی و اجرا کنید، در کنار این‌ها با وردپرس می‌توانید فروشگاه اینترنتی هم به‌صورت کاملاً رایگان بسازید، وردپرس خود به‌تنهایی امکان ساخت فروشگاه اینترنتی را ندارد بلکه دو افزونه قدرتمند در این زمینه وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها یک فروشگاه اینترنتی بسازید.

افزونه فروشگاه ساز ووکامرس: ووکامرس به‌عنوان برترین فروشگاه ساز اینترنتی معرفی شده است که می‌توانید انواع فروشگاه را با آن به اجرا برسانید و با سیستم قدرتمندی که وردپرس در اختیار شما می‌گذارد می‌توانید آن را مدیریت کنید، مدیریت این سیستم فروشگاه ساز خیلی کار پیچیده‌ای نیست و اکثر افراد می‌توانند با استفاده از این سیستم، فروشگاه خود را مدیریت کنند.

برای آشنایی بیشتر و آموزش بخش‌های مختلف ووکامرس، مقاله (معرفی و آموزش افزونه فروشگاه ساز رایگان ووکامرس) را در وبلاگ میزبان وردپرس مطالعه کنید و با تمامی بخش‌های ووکامرس و آموزش تنظیمات این افزونه آشنا شوید تسلط کافی برای مدیریت یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید.

محصولات دو نوع هستند، (محصولات فیزیکی، محصولات مجازی و یا دانلود فایل) هرکدام از این محصولات به دو نوع مختلف به فروش می‌رسند، ووکامرس می‌تواند درفروش هر دو محصول به شما کمک کند، این‌طور است که شما می‌توانید هم فروشگاه محصولات فیزیکی طراحی کنید و محصولات فیزیکی را به کاربران خود بفروشید و یا می‌توانید با ایجاد یک فروشگاه محصولات مجازی هر نوع محصول مجازی یا دانلود فایل را به کاربران خود بفروشید. این محصولات عبارت‌اند از: نرم‌افزارها، قالب‌ها، فایل های تحقیقی، محتوا و … .

این افزونه قدرتمند کاملاً رایگان است و تاکنون بیش از چند میلیون نصب موفق دریافت کرده است که می‌توانید آن را از مخزن وردپرس به‌صورت رایگان نصب و فعال‌سازی کنید.

افزونه Easy Digital Downloads:

این افزونه که با نام EDD هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از افزونه های قدرتمند فروشگاه ساز است که تاکنون توانسته جایگاه خوبی بین فروشگاه سازهای وردپرس را بگیرد، البته این فروشگاه ساز مانند ووکامرس خیلی قدرتمند نیست؛ اما می‌توانید برای سایت هایی که تازه تأسیس هستند استفاده کنید، ووکامرس امکانات بهتری نسبت به این افزونه دارد.

با این افزونه نمی‌توانید فروشگاه محصولات فیزیکی ایجاد کنید؛ بلکه فقط قادر خواهید بود محصولات دانلودی را با این افزونه ارائه دهید، در زمینه فروش محصولات مجازی قدرت خوبی دارد و می‌تواند با ووکامرس برابری کند.

این دو افزونه قدرتمند فروشگاه ساز که معرفی کردیم، کاملاً فارسی هستند می‌توانید از آن‌ها به‌صورت رایگان استفاده کنید، هر دو افزونه با درگاه‌های بانکی ایرانی سازگار هستند و می‌توانید قیمت هر محصول را به‌صورت ریالی یا تومان وارد کنید تا مشتری شما راحت‌تر بتواند فرایند خرید خود را ادامه دهد و در سایت شما سر در گم نشود.

 

بهینه شده برای موتورهای جستجو

یکی از مهم‌ترین مباحثی که می‌توان به آن اشاره کرد، بحث بهینه سازی برای موتورهای جستجو و یا SEO است. وردپرس سیستم بهینه‌شده‌ای است و سایت هایی که با وردپرس به اجرا می‌رسانید، کاملاً سبک بوده و سرعت بسیار بالایی خواهند داشت. سرعت بالای وب‌سایت یکی از فاکتورهای سئو است که وردپرس آن را به‌خوبی رعایت می‌کند و دیگر نیاز نیست وقت زیادی برای بهینه کردن سایت خود بگذارید.

البته افزونه های SEO  در وردپرس وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها سایت خود را سئو کنید و رتبه سایت را در موتورهای جستجو به مراتب بالاتر بیاورید. این افزونه‌ها چک‌لیست‌هایی به شما ارائه می‌دهند که باید آن‌ها را در سایت رعایت کنید. دو مورد از بهترین افزونه های سئو وردپرس را در این بخش به شما معرفی خواهیم کرد.

افزونه Yoast Seo: این بهترین افزونه سئو موجود در وردپرس است که بیش از ۷۰ درصد سایت های وردپرسی که به سئو اهمیت می‌دهند، از این افزونه پیشرفته سئو استفاده می‌کنند، این افزونه چند میلیون نصب موفق از مخزن وردپرس دریافت کرده است.

دو نسخه از این افزونه موجود است که یکی رایگان است و در مخزن وردپرس موجود در دسترس همه قرار دارد و یک نسخه حرفه‌ای غیررایگان دارد که امکانات بیشتر و بهتری را به کاربر ارائه خواهد داد. خوشبختانه این افزونه به فارسی هم ترجمه شده است.

افزونه All in one seo pack: این افزونه هم در رتبه دوم برترین‌ها در زمینه سئو وردپرس است که می‌توانید با استفاده از آن سایت خود را به‌صورت اصولی سئو کنید، تقریباً کارایی این افزونه مانند یواست سئو بوده  و امکانات مشابه همدیگر دارند.

از امکانات خوب این افزونه این است که می‌توانید تمام محتوا و یا محصولاتی که در سایت خود قرار می‌دهید را سئو کنید که در نتایج گوگل بهتر نمایش داده شوند و یا در جایگاه‌های بهتری به مخاطب هدف به نمایش گذاشته شوند.

 

آیا وردپرس قابل اطمینان است؟

با ویژگی‌ها و امکاناتی که به آن‌ها اشاره کردیم، وردپرس حتماً قابل اطمینان است و تاکنون توانسته سایت های دولتی و خبری بزرگ مانند روییترز را هم پشتیبانی کند. پس با این همه مزیت و نمونه کارهای موفق وردپرس، حتماً باید از آن استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی داشتیم که شمارا با وردپرس کاملاً آشنا کنیم تا در امر طراحی سایت و اجرا کردن سایت های مورد نیاز خود مشکلی نداشته باشید، اگر می‌خواهید با افزونه های مختلف وردپرس آشنا شوید و آموزش های وردپرس را دریافت کنید و به یک وردپرس کار حرفه تبدیل شوید می‌توانید از وبلاگ میزبان وردپرس استفاده کنید و به‌تمامی مباحث مربوط به این سیستم قدرتمند مسلط شوید.

اگر در انتخاب قالب سایت خود تردید دارید می‌توانید از قالب های رایگان و آماده میزبان وردپرس هم استفاده کنید این قالب‌ها کاملاً ترجمه شده و بدون مشکل هستند که در سایت ما قابل دانلود و استفاده هستند.