۰۴۱ - ۳۶۶۸۰۹۲۵ || ساعات تماس: ۱۰ الی ۲۱

راهکارهای میزبانی وب و دامنه

نوشته‌ی Hosein
  • 2020/06/09
  • آموزش وردپرس, عمومی

آموزش رفع مشکل عدم ارسال ایمیل در وردپرس

اختلال در ارسال و دریافت ایمیل مشکل رایجی است که در بسیاری از مواقع گریبان‌گیر مدیران وب‌سایت می‌شود که می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد!

این مشکل می‌تواند در زمان‌های مختلف مانند هنگام عضویت کاربر در وب سایت, هنگام فرستادن ایمیل از طریق فرم تماس و … پیش بیاید. اگر از سیستم مدیریت محتوی وردپرس استفاده می‌کنید، به طور اطمینان می‌توان گفت سر منشا این مشکل می‌تواند خودِ  وردپرس باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی برخی از علل این مشکل و نحوه برطرف نمودن آن خواهیم پرداخت.

 

دلایل عدم ارسال ایمیل در وردپرس

 

تنظیمات مختلفی وجود دارد که اختلال در آن باعث ایجاد چنین مشکلات می‌شود که به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم:

  • هنگامی که سرور وب‌سایت در زمینه تابع mail() به خوبی در کد‌های php تنظیم نشده باشد، این مشکل به وجود می آید. برای ارسال ایمیل و جلوگیری از اختلال در ارسال آن حتما باید این تابع فعال باشد و به درستی کار کند.
  • افزونه های مبارزه با اسپم ممکن است از دیگر دلایل به وجود آمدن این مشکل باشد! این افزونه‌ها هنگام مبارزه با ارسال اسپم‌ها ممکن است به اشتباه برخی از ایمیل‌های ارسالی را اسپم شناسایی کند و ارسال آن‌ها را متوقف نماید.

پس تا به اینجا به طور کلی دریافتیم که دو دلیل اصلی باعث بروز خطا هنگام ارسال ایمیل در وردپرس می‌شود. در ادامه این مقاله آموزشی به آموزش رفع عدم ارسال ایمیل در وردپرس خواهیم پرداخت.

 

استفاده از SMTP Server

SMTP سرور‌ی است که به وب مستران یا کاربران خود آی‌پی‌هایی ارائه می‌دهد و به آنان تضمین می‌دهد دیگر ایمیل‌های کاربران وب سایتشان به هیچ عنوان اسپم شناسایی نشود.

از دیگر ویژگی‌های این سرور افزایش سرعت و راحتی در فرستادن ایمیل است. این سرور‌ها، سرویس‌های مختلفی را عرضه می‌نمایند که سرویس‌های gmail و Mailgun از محبوب‌ترین این سرور‌ها هستند.

 

سرویس gmail سرور‌های smtp

یکی از امکاناتی که مدیران وب‌سایت های مبتنی بر وردپرس می‌توانند از آن بهره ببرند، تنظیم وب سایت به نحوی که ایمیل‌های کاربران از طریق فناوری SMTP ارسال شود، است. این کار هیچ محدودیتی از سمت گوگل ندارد و به سادگی با هر ایمیلی قابل انجام است.

تنها برای استفاده از این روش، اول از همه لازم است یک اکانت Gmail داشته باشید و پس از آن بایستی پلاگین wp mail SMTP را در وردپرس خود نصب و فعال نمایید.

سپس لازم است، از زیر منوی‌های آن به بخش ایمیل بروید و اطلاعات خواسته شده را وارد و سپس ثبت نمایید. پس از وارد نمودن اطلاعات خواسته شده، حتما باید تنظیمات را ذخیره نمایید. البته در این بخش برای کاربران امکان تست و آزمایش وجود دارد و می‌توانید با ارسال یک ایمیل آزمایشی از کارکرد درست آن مطمئن شوید.

 

استفاده از سرویس Mailgun

سرویس Mailgun از قدرتمندترین و مطمئن‌ترین سرویس‌های ارسال ایمیل برای استفاده در وب سایت‌ها است. برای استفاده از این سرویس محبوب، کافیست در سایت اختصاصی آن ثبت نام نموده و اطلاعات خواسته شده را ثبت نمایید.

 

 

پس از انجام مراحل در این سرویس، برای اضافه نمودن وب سایت بایستی از دکمه add your domin استفاده نموده و وب سایت خود را ثبت نمایید. شما در این بخش پس از کلیک بر روی این دکمه بایستی دامنه ی وب سایت خود را وارد نمایید و سپس dns دریافتی را از این وب‌سایت بر روی دامنه وب‌سایت خود تنظیم نمایید.

توجه داشته باشید برای استفاده از این سرویس بایستی در وردپرس خود افزونه Mailgun را فعال نمایید و سپس تنظیمات لازم آن را انجام دهید. افزونه Mailgun به طور پیش فرض ایمیل‌ها را به سوی سرور به صورت http API ارسال می‌نماید، اما اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از طریق تنظیمات آن را به SMTP تغییر دهید.

استفاده از سرویس SparkPost

SparkPost نام یکی دیگر از سرویس‌های ایمیل است که با کمک آن می‌توان در هر ماه تا تعداد صد هزار ایمیل به صورت کاملا رایگان و بدون هزینه ارسال نمود. برای استفاده از این سرویس باید ابتدا افزونه SparkPost را در وب‌سایت وردپرسی خود نصب نمایید. پس از فعال‌سازی افزونه بایستی به بخش تنظیمات پلاگین رجوع نمایید.

 

برای استفاده از این سرویس و فعالسازی افزونه، اول از همه در وب‌سایت آن باید ثبت نام نمایید و api را برای فعال‌سازی وارد نمایید. توجه داشته باشید عضویت و ثبت نام با IP کشور ایران فعلا غیر ممکن است. پس بدین منظور باید از ابزارهای تغییر آی‌پی استفاده نمود.

پس از ثبت نمودن اطلاعات لازم برای ثبت نام در وب سایت SparkPost ، بایستی دامنه‌ای که می خواهید سرویس را در آن فعال نمایید وارد کنید, سپس یک ایمیل از سمت این سرویس به دامنه ثبت شده شما ارسال خواهد شد. با انجام این کار دامنه مورد نظر تایید خواهد شد.

پس از تایید دامنه بایستی به پیش‌خوان SparkPost مراجعه کرده و از منوی اکانت به بخش api keys بروید و در آن بخش بر روی دکمه new api key کلیک نمایید و نام آی پی مورد نظر را انتخاب نمایید. پس از انجام این فرایند در مرحله آخر برای ایجاد آی پی بایستی بر روی add api key کلیک نموده تا کلید فعال‌سازی افزونه پس از ایجاد به شما داده شود و در آخر تنظیمات را بایستی ذخیره نمایید.

سپس در تنظیمات افزونه SparkPost در وب سایت وردپرسی باید گزینه Send email using SparkPost را فعال نمایید تا افزونه فعالیت خود را آغاز نماید. همچنین در بخش Overrides پلاگین بایستی نام و ایمیل ارسال کننده را ثبت نمایید تا در صورت درستی ایمیل، ارسال‌ها بدون نقض انجام شود.

استفاده از افزونه‌ها

همان‌طور که  احتمالا می‌دانید، افزونه های زیادی در وردپرس برای رفع هر گونه نیاز و مشکلی وجود دارد. همین افزونه ها هستند که سیستم مدیریت محتوای وردپرس را قدرتمند ساخته‌اند. در همین راستا برای رفع مشکل عدم ارسال ایمیل‌ها در وردپرس نیز افزونه هایی وجود دارند.

با استفاده از این افزونه‌ها، ارسال ایمیل‌ها به کمک یک واسطه انجام خواهد شد و مطمئنا به دست کاربران خواهد رسید. افزونه های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ اما دو افزونه‌ای که در زیر از آن‌ها نام می‌بریم، افزونه های قوی‌تر و مطمئن‌تری محسوب می‌شوند.

  1. پلاگین WP Mail SMTP by WPForms
  2. Easy WP SMTP

این دو افزونه از نظر کاربران وردپرس، از بهترین پلاگین‌ها در این زمینه هستند که می‌توانید آن‌ها را از مخزن وردپرس در وب‌سایت خود نصب و فعال نمایید.